Vorige zaterdag 20/1 hebben we nog een heel interessante oefening in het e-atelier. De eerste oefening op de nuchtere maag was ons opdelen in 2 groepen. De ene groep kreeg de opdracht “iets” te schilderen. Er was materiaal aanwezig om inspiratie op te doen: boeken, tijdschrijften,… De mensen uit de andere groep kregen één collega toegewezen die ze gedurende een half uur moesten observeren op de volgende criteria:

  • Methode: denkt je voor je doet, stap je achteruit voor een overzicht, vertrek je vanuit een idee, of eerder intuïtief,…
  • Materiaal: hoe ga je om met het materiaal, zorgvuldig kiezen of het eerste het beste, specifieke kleuren, specifieke kwaliteiten,…
  • Vorm: hoe ziet het beeld eruit, zit er beweging in, is het strak, organisch, zijn de kleuren zuiver of gemengd…

Een half uur de tijd konden we observeren. Daarna draaiden we de rollen om.

Een heel leerrijke oefening. Ik heb gezien hoe één van mij collega schilders tewerk ging: bedachtzaam, rustig, heel bewust en kritisch het materiaal uitzoekend, zich installerend, vanuit een eenvoudige schets met enkele potloodlijnen, met olieverf, 3 primaire kleuren en wit, rekening houdend met structuur, werkend met penseel en vingers, slechts 1 borstel, quasi geen verdunner, heel pasteus, continu bijsturend, het geheel laten groeien.

Nochtans bij de nabespreking gaf deze collega aan dat dit niet haar “normale” werkmethode was. Ze heeft bewust geëxperimenteerd met olie terwijl ze meestal met acryl werkt. Ze startte bewust ook van een schets terwijl ze anders intuïtief tewerk gaat.

Vandaar dat ik minder goed kon zien dat ze eigenlijk een tegengestelde stijl heeft als die van mij.

We moesten elkaar scoren op de volgende eigenschappen:

  • beeldhouwen of muziek
  • rechtlijnig of versmelting
  • ratio of emotie
  • afgelijnd of geen omtrek
  • sober of weldadig
  • klassieke kunst of barok
  • lineair of picturaal
  • gesloten of open
  • symmetrie of diagonalen
  • frontaal of diepte
  • absolute klaarheid of relatieve donkerte
  • weinig licht-effecten of schaduw en licht
  • analyse van het geheel via zijn delen of innerlijk leven, expressie
  • lijn of kleur
  • eerst de klik en dan doen of eerst doen tot de klik komt

M.a.w. Heb je een apollinische of een dionysische stijl?

Als ik mezelf moet scoren op het continuüm tussen deze 2 extremen dan zie ik mezelf heel duidelijk aan de apollinische kant. Heel gestructureerd volgens een duidelijk stappenplan. Op voorhand zo goed mogelijk inschatten waar ik naartoe wil. Iets waar ik tijd voor nodig heb. Heel goed doordacht met zoveel mogelijk evenwicht en transparantie. Dat zie je duidelijk in mijn ruimtes.

Maar ik was al bezig aan het experimenteren met de andere kant om daar het plezier van de emotie, de voeling, de versmelting, het intuïtieve te kunnen meenemen.

Ik streef dus naar the best of both worlds. Benieuwd of ik dat zal vinden.